logotype

Sälj med oss

Vårt jobb är att hjälpa dig att göra en så trygg affär som möjligt

Fri värdering

Förberedelser

Förberedelserna är A och O. Här lägger vi grunden till en försäljning som både säljare och köpare kan bli nöjda med. Tillsammans med säljaren skapar vi ett utförligt underlag. Vi studerar fastighetens historia, fördjupar oss i föreningen, hjälper dig att visa ditt hem från sin allra bästa sida, fotograferar och tar fram en inspirerande presentationstext om såväl bostaden som området och dess historia.

Underlag från säljaren
Första steget i förberedelserna är att ta in ett utförligt underlag från dig som säljare. Inte för att vi vill att du ska göra jobbet åt oss utan för att det är du som vet mest om din bostad. Du har ju själv bott i bostaden. Du har trivts och själv fallit för den en gång i tiden. Underlaget ligger till grund för presentationstexten om bostaden. Som säljare ska man också fylla i en frågelista som sedan publiceras för alla intressenter, så att alla ska få all den information som finns om bostaden i ett så tidigt stadium som möjligt.

Inredning och styling
Du har säkert noterat att bilderna i bostadsannonser och på Hemnet blir alltmer lika varandra. Det är svårt att skilja den ena lägenheten eller huset från det andra. Det är inte styling, det är likriktning och något som många av våra konkurrenter ägnar sig åt. På Stadshem arbetar våra inredare med att göra just ditt hem så attraktivt, mysigt och inbjudande som möjligt. Ditt hem skall skilja ut sig både på bild och när man kommer på visning. Du väljer helstyling, halvstyling eller åtgärdslista. Allt efter dina behov och önskemål. Diskutera med oss vad som passar just din bostad bäst.

Fördjupad analys av föreningen/fastigheten
Flitiga intressenter, som har besökt många olika visningar, har med stor sannolikhet mött mäklare som talar om ”stabil ekonomi” i svepande och otydliga ordalag. Den intressent som har fler frågor hänvisas ofta till årsredovisningar eller till en kontaktperson i föreningen. Stadshems mäklare jobbar i relativt små områden och träffar ofta på samma kunder visning efter visning. Det gör det extra viktigt att vi är trovärdiga och öppna – inte minst när det gäller föreningens ekonomi. Vi är också tydliga med varför ekonomin ser ut som den gör. Kanske finns det en bra förklaring till att fastigheten har höga driftskostnader eller att en förening har höga avgifter. Är mäklaren riktigt påläst och har lagt möda på att fördjupa sig i föreningens ekonomi så får säljaren bättre betalt. Intressenterna blir välinformerade och därmed trygga. Vi gör en tydlig beskrivning i text av bostadsrättsföreningen där vårt underlag är årsredovisningen samt intervju med kontaktperson i styrelsen.

Fotografering
Bildernas betydelse för en framgångsrik försäljning kan inte nog understrykas. För att vara säljande behöver de inte bara vara vackra och locka kunder till visning. De måste också ge en ärlig och rättvis bild. Upplevs rummen som större än de är blir de som besöker visningen besvikna och trovärdigheten får sig en törn. Intressenten börjar fundera på vad mer mäklaren kan ha ”skarvat” med. Ger bilderna ett sämre intryck än verkligheten så tappar man kunder som inte bokar in sig på visning. Stadshem har ända sedan starten satsat resurser på riktigt bra fotografer som tar såväl vackra som verklighetstrogna bilder.  Vi ställer även höga krav på vilken utrustning som används.

Presentationstext
Det är inte ovanligt att mäklaren själv skriver presentationstexten. Dessvärre blir resultatet ofta en orgie i superlativ och klichéer. Det är inte heller självklart att en duktig mäklare också är en stjärna på språk. Risken för syftningsfel, särskrivningar och andra språkliga brister är överhängande när en mäklare själv fattar pennan. För att inte rucka på trovärdigheten och för att kunna presentera våra bostäder så professionellt som möjligt har vi egna textförfattare på Stadshem. De skriver om bostaden, huset, gården och närområdet på ett säljande, men också sakligt, sätt. Du får givetvis läsa igenom texten och komma med synpunkter innan bostadsannonsen publiceras.

Marknadsföring & visningar

Nyckeln till en lyckad försäljning är att bostaden är rätt prissatt. Priset sätter vi utifrån statistik, erfarenhet och hur marknaden ser ut just den veckan vi går ut. När priset är satt marknadsför vi bostaden via alla våra kanaler, till vårt stora kundregister, i området, på nätet och i sociala medier. Sedan är det dags för visningar, och att verkligen visa upp bostaden från sin allra bästa sida.

Prissättning
Ett ytterst viktigt moment i säljprocessen är att sätta rätt pris. När du anlitar oss är vi väldigt försiktiga med att diskutera prissättningen innan det väl är dags att lägga ut bostaden till försäljning. Inte för att vi är osäkra på bostadens värde eller är rädda för att ta en diskussion, utan för att vi ska kunna basera vår rekommendation på en nivå som är så aktuell som möjligt. Marknaden ändrar sig fort och det pris som är rätt vid en viss tidpunkt kanske är för högt redan nästa vecka om det har kommit ut flera liknande bostäder till försäljning. Vi baserar våra värderingar på för tidpunkten relevant statistik. I dag är det stor transparens då slutpriser presenteras på många sidor.

Marknadsföringskanaler
Hemnet
Idag är det få som inte vet vad Hemnet är. Med åren har denna sajt blivit dominerande för alla som ska köpa eller sälja bostad. Enligt oberoende undersökningar finner drygt nio av tio sina bostäder här. Självklart kommer även din bostad att presenteras i detta sammanhang på ett så bra sätt som möjligt.

Stadshem.se
Många besöker vår hemsida direkt. Folk vet helt enkelt att det är här man finner spännande, charmiga och unika bostäder. Vi har försökt göra vår hemsida så tilltalande, lättanvänd och attraktiv som möjligt och faktum är att vi har en hel del besökare som bara är inne för att låta sig inspireras. Om du väljer att ge oss förtroendet så kommer din bostad att presenteras även här. På startsidan påannonserar vi alltid ett urval av extra spännande bostäder.

Kundregister
Vi på Stadshem lägger stor möda på att hålla vårt kundregister uppdaterat. Registret är unikt och specifikt då det enbart innehåller kunder som är intresserade av att bo i ett äldre hus som är byggt innan 1965 respektive 1970. Med ett seriöst och uppdaterat kundregister kan vi erbjuda en förvisning till köpklara kunder som vi redan träffat på andra visningar. En förvisning kan leda till en riktigt bra affär direkt eller åtminstone ge oss en bra bild av hur marknaden ser ut för din bostad innan vi publicerat den. Vi säljer varje månad ett antal bostäder direkt med hjälp av kundregistret. Ibland är det ett bättre, eller ett minst lika bra alternativ, att möta marknaden på detta sätt.

Till salukort
Ibland finns det potentiella köpare närmare än man tror. När din bostad är till salu delar vi ofta ut kort i ditt närområde för att berätta om försäljningen. Genom att göra detta når vi de kunder som gärna bor kvar i stadsdelen men som söker en annan bostad. Därtill är det vanligt att grannar tipsar vänner och bekanta.

Sociala medier
Ungefär 25 % av alla som besöker vår hemsida stadshem.se kommer från sociala medier. Detta att jämföra med att ca 42 % kommer från Hemnet som är den största enskild hemsidan som leder trafik till vår hemsida. Med andra ord – Social medier är idag viktigt när det kommer till att marknadsföra din bostad.

Instagram
Vi är bland de största aktörerna i vår bransch på Instagram, och vårt konto har tiotusentals följare. Instagram är en mobilapplikation för delning av bilder och kortare filmsekvenser samt ett nätverk som binder samman människor med liknade intressen. Gå gärna in och titta på vårt konto; instagram.com/stadshem

Facebook
I juni 2017 hade Facebook mer än 2 miljarder månatligt aktiva användare. Facebook är en social nätverkstjänst som grundades 2004 och det är en viktig informationskälla för många. Facebook sprider våra annonser på ett mycket effektivt sätt via vänner och vänners vänner.

Pinterest
Varje månad är drygt 200 000 personer inne på Stadshems Pinterest för att inspireras av våra bilder. Vi är störst i vår bransch avseende detta. Pinterest är en webbtjänst eller en social nätverkstjänst där användaren kan ladda upp, organisera, och dela med sig av sina bilder på digitala anslagstavlor. En stor inspirationskälla för många människor idag. Gå gärna in på vår Pinterest och kika. Här finns många av de finaste bilderna vi har, sorterat i olika mappar – kök, badrum, vardagsrum och så vidare.

Övriga marknadsföringskanaler
Vi är inte rädda för kreativa idéer. Ibland är de okonventionella vägarna både inspirerande och effektiva så kom gärna med egna föslag

Bokade visningar
Tidpunkten då intressenterna får se och uppleva din bostad är kanske det absolut viktigaste. Vårt mål att göra visningarna till en så positiv och trevlig upplevelse som möjligt.

Till att börja med betyder det att bostaden ska svara upp till de förväntningar vi har byggt upp med hjälp av presentationen på Hemnet och på vår hemsida. Det betyder också att vi ska skapa en bra känsla kring att komma dit och vara där. Med lagom mycket folk, och en eller två kunniga mäklare som har tid att prata med alla.

Bemötande
Vårt bemötande och engagemang är mycket viktigt. Genom att vara trevliga, lyhörda, tillgängliga och pålästa får vi god kontakt med potentiella köpare. Vi behöver inte heller kombinera vårt uppdrag för dig med att jaga nya klienter på visningen. Det sätt vi agerar på blir bra marknadsföring i sig. Det tar tid att besluta sig för var man vill bo, hur hemmet ska vara disponerat och vad det får kosta. Bostadssökande går ofta på flera visningar innan de hittar rätt. Det innebär att vi träffar samma intressenter vid flera tillfällen eftersom vi till stor del säljer liknande bostäder. Genom att alltid bemöta dem med respekt bygger vi en relation – till glädje för säljare, köpare och framtida kunder. Och för oss själva.

Bokning via nätet
Naturligtvis kan man boka visningstid på Stadshem.se. Bokningen bekräftas sedan via sms eller mail. Så snart man har bokat in sig på visning får man ett samtal där man hälsas välkommen på visning och en fråga om det är något särskilt man vill ha svar på inför visningen.

Antalet kunder/visningstider
Vi anser att bokade visningar är det absolut bästa för både köpare och säljare. Att planera för att ha rätt antal personer på visningen är en konst i sig. Vi tycker oftast att det är lagom med ett fåtal kunder per tionde minut. Är det ett stort intresse för bostaden blir det annars trångt och stressigt. Är det istället lite folk blir det för glest och det skapas en bild av att intresset för bostaden är lågt. Därför avsätter vi gott om tid för visning och förlänger visningstiden om intresset är stort.

Påminnelse via SMS
Människor är olika. En del av de som intresserat sig för din bostad tittar på den på nätet varje dag. Längtar och räknar ner timmarna tills att de får besöka den. Andra ser den, bokar in sig och tänker inte så mycket mer på det. Det är viktigt att komma ihåg att de sistnämnda inte alls behöver vara mindre goda budgivare eller köpare. Med en påminnelse några timmar innan visning minskar vi bortfallet av intresserade som annars kanske glömmer att komma.

Visningar
Helgvisningar är ofta de bästa. Då är det bra dagsljus och våra intressenter är pigga och utvilade. En annan fördel är att folk kan se bostaden i lugn och ro. Man får tid för att strosa runt i området och verkligen känna in allt. De behöver inte ringa återbud för att det har ”kört ihop sig på jobbet”. Dessutom är det på helgen man har chansen att visa bostaden för personer som kanske påverkar eller till och med bekostar bostaden – mor och far som bor på annan ort, bästa vännen eller brorsan på besök över helgen. Kvällsvisningar på vardagar passar vissa försäljningar bättre utefter vilken målgrupp man önskar nå. Diskutera med oss vad som är det bästa upplägget för just din bostad.

Extravisning
En av förklaringarna till att vi haft så goda försäljningspriser är att vi alltid ordnar extravisningar när behov uppstår. För dig som säljare kan det tyckas lite knöligt att behöva göra detta och vi har förstått att det inte tillhör vanligheterna i vår bransch. Men genom att fånga upp intresserade, som inte kan komma på de bokade visningarna, ökar vi efterfrågan på din bostad och med detta även försäljningspriset. Vi lovar att var och en som ber om extravisning kommer till din kännedom. Sedan får du ta ställning till om bostaden ska visas extra eller inte.

Budgivning och avslut

När vi kommer till budgivningen har vi personlig kontakt med alla intressenter för att säkerställa att alla har all information de behöver för att delta. Vi är också öppna med hur budgivningen går till, och publicerar bl.a. alla bud på vår hemsida. Vi vill att varje budgivning skall leda till en affär som både köpare och säljare kan vara nöjda med. När budgivningen är klar hjälper vi till med kontrakt och kontraktsskrivning.

Personlig kontakt
När visningarna väl är genomförda är det dags att ringa upp de som anmält fortsatt intresse för bostaden. För att säkerställa att vi inte missar någon skickar vi ut ett sms till alla som har meddelat att de inte är intresserade. På så vis undviker vi missförstånd. Att sedan ta första kontakten på telefon är mer fördelaktigt än att helt och hållet sköta eventuell budgivning online eller via sms. Då får man chans att stämma av med spekulanterna att de verkligen har lånelöfte liksom att höra efter när de önskar att flytta in och när de kan skriva kontrakt. Har de problem med kontraktsskrivningen på grund av utlandsresa eller likande hjälper vi till att upprätta fullmakter. Med ett personligt samtal kan vi även trycka lite extra på de största fördelarna med boendet. Kanske har någon missuppfattat något? Eller en ny fråga dykt upp?

Fingertoppskänsla i budgivning
Att bemöta olika typer av människor som deltar i budgivningen kräver kunskap och känsla. Vi försöker hela tiden utbyta erfarenheter kolleger emellan för att kunna läsa av olika situationer och svara på skilda personligheters önskemål. Hur ska man till exempel bemöta en kund som kanske stressas att lägga ett bud som han eller hon i själva verket inte kan stå för? Hur hanterar man en kund som har det ledande budet och inte tolererar att vänta en timme på budgivare nummer två? De här tillfällena kräver en fingertoppskänsla för vad som är rätt och vi arbetar hårt med att ständigt förbättra vårt agerande i varje enskild situation. Att genomföra en trygg budgivning och samtidigt slå försäljningsrekord är något vi hela tiden eftersträvar.

SMS budgivning
Sms-budgivning är ett mycket effektivt komplement till telefonbudgivning. Inte minst för upptagna budgivare som behöver lägga bud när det passar dem själva. Speciellt då budgivningen är igång men inte på väg att avslutas än på ett tag. Varje gång det kommer ett nytt bud får samtliga intressenter informationen via sms samtidigt.

Budgivning online
Buden presenteras på såväl Hemnet som på Stadshem.se tillsammans med de olika budgivarnas alias. Många intressenter följer budgivningen med spänt intresse, även om man inte är aktiv budgivare. Det är inte ovanligt att kunder som följt budgivningen passivt senare meddelar sitt intresse för en extravisning. Faktum är att flera av dessa ”sista–minuten–visningar” har lett till ordentliga prisrekord och ovanligt nöjda kunder.

Trygg budgivning
Att alltid uppträda seriöst under budgivningarna är oerhört viktigt. Särskilt när vi arbetar i så geografiskt begränsade områden som vi gör. Stadshem införde tidigt ett system som innebär att den som köper bostaden, liksom den som säljer den, får namn och nummer till samtliga budgivare. Givetvis frågar vi alltid intressenterna om det är okej att lämna ut den här informationen. Vi tror att tryggheten och vårt öppna förfarande bidrar till våra höga försäljningspriser och goda renommé.

Kontraktsskrivning
Ingenting är klart förrän kontraktet är undertecknat. I Sverige kan man som säljare eller köpare välja att inte stå för det bud man lagt, även om man muntligen har kommit överens. Först när överlåtelseavtalet är undertecknat av båda parter är affären juridiskt bindande. Därför är det viktigt att styra budgivningen på ett tryggt sätt och skriva kontrakt så snart som möjligt efter avslutad budgivning.

Tillträde
Efter kontraktsskrivningen förbereder vi tillträdet och stämmer av vilka lån du har på bostaden och kontrollerar om några ska föras vidare till ditt nästa boende eller lösas. Vi talar också med köparen och deras bank för att bestämma en tid då tillträdet ska ske. Vi träffas vid tillträdet på något av våra tre kontor.

Utvärdering
För oss finns det inget viktigare än att du som kund ska vara riktigt nöjd med vårt arbete, Därför vill vi gärna veta hur du upplevt kontakten med oss och våra samarbetspartners. Tveka inte att höra av dig eller maila dina tankar till vår VD AnnaCecilia Björk (annacecilia@stadshem.se eller mobil 0722-317 317)

Vi på Stadshem

Amanda Samuelsson
Amanda Samuelsson

Östra centrum

Andreas Bergström
Andreas Bergström

Majorna

Axel Strandberg
Axel Strandberg

Johanneberg / Guldheden / Landala Egnahem

Elise Bjernstam
Elise Bjernstam

Östra centrum

Emelie Gustafsson
Emelie Gustafsson

Kungsladugård / Gråberget / Sandarna

Krister Nilsson
Krister Nilsson

Charmiga villor, radhus, fritidshus och gårdar

Lisa Nyberg
Lisa Nyberg

Lorensberg / Johanneberg

Maria Hamrén
Maria Hamrén

Linnéstaden / Haga

Oskar Dagby
Oskar Dagby

Gamla Masthugget / Högsbo

Pierre Fritz
Pierre Fritz

Vasastaden / Kungshöjd / Linné

Sandra Deeken
Sandra Deeken

Östra centrum

Ann Stenmark
Ann Stenmark

Föräldraledig

Johan Lundgren
Johan Lundgren

Text & form

AnnaCecilia Björk
AnnaCecilia Björk

VD, Reg Fastighetsmäklare

Victor Örndén
Victor Örndén

Försäljning / Marknad

Anna Piehl
Anna Piehl

Art Director

Jeanette Arrestrand
Jeanette Arrestrand

Mäklarassistent

Åsa Samuelsson
Åsa Samuelsson

Mäklarassistent